3.cat.20 Experimentar amb poesia

Experimentar i innovar en l’art és un nou concepte revolucionari que guia una sèrie de corrents des de l’inici del segle XX fins als anys trenta en el món de la cultura. Ens trobem en el període d’entreguerres (final de la Primera Guerra Mundial, 1918, i inici de la Segona Guerra Mundial, 1939) en el qual els artistes (poetes, pintors, escultors…) es plantegen l’art com un acte de subversió: trencament amb la tradició burgesa i desig d’innovar i ser modern. Auguste i Louis Lumière, el cinematògraf (1895) Guerra de trinxeres (1915-1916)De fet, són l’expressió d’una societat industrial basada en el progrés. D’una banda, incorporen a la creació artística elements del món modern, com sónl’electricitat, la màquina, la velocitat… I, de l’altra, s’endinsen en camps completament inexplorats, com són el somni, la follia, l’atzar, l’absurd…Automòbil Fiat (1927) Messerschmidt 109-EElaboren una teoria de l’art contrària a les doctrines del passat i inicien la recerca de noves formes expressives, amb el convenciment que des de l’art es pot canviar la societat.  Amb les avantguardes s’inicia una aventura apassionant amb diferents expressions artístiques. Els seus orígens poden trobar-se en elromanticisme, pel valor que aquest moviment donava a la inspiració, el sentimentalisme, la llibertat de llenguatge i el trencament de fronteres entre el que és real i el que és imaginari. Més endavant, Charles Baudelaire preparà també el terreny per al naixement de les avantguardes. Catalunya ben aviat va participar en el moviment avanguardista de ruptura i de recerca. A tombants de segle, el país es trobava en ple procés d’industrialització i de redefinició nacional. És el moment en què els poetes i els pintors busquen la modernitat a Europa, i, més exactament a França. En aquesta època hi trobam algunes composicions poètiques que poden obrir-te camí cap a noves formes expressives: el cal·ligrama, poesia visual i poesia objecte. Veiem alguns exemples de cal·ligrames del poeta català Joan Salvat-Papasseit, com el 54045 o romàntica; poemes visuals de J.V. Foix o poemes objectes de Joan Brossa.

1. Intenta posar-te a prova en aquest test virtual autocorrectiu sobre les diferents formes expressives vistes a la classe de dimecres passat.

2. Un cop llegit el document, dilluns farem aquestes ACTIVITATS per aprofundir en el fenomen artístic de l’Avantguarda.

3. ACTIVITAT CREATIVA per a dilluns 23/03/15: 

  • Escriu un cal·ligrama de compromís social, que critiqui algun aspecte de la política actual en el nostre país, tot fent ús de la ironia, si us veis amb coratge.
  • Fes un poema visual o objecte de tema mediambiental o tecnològic o enfrontant els dos mons.
  • Els has de penjar en la presentació que he compartir amb vosaltres. Procura no utilizar més d’una diapositiva.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: