1.ca.7 D/E Milloram els nostres textos

RECOMANACIONS PER  MILLORAR LA REDACCIÓ DELS NOSTRES TEXTOS

Aquesta setmana hem comentat els textos que vàreu escriure sobre el curtmetratge “Els llibres de Mr Morris”. Tot i que vàreu captar molt bé el sentit de la història, heu tengut, en general, dificultats per expressar allò que volíeu dir de manera correcta i clara. Podem millorar la redacció dels nostres textos llegint textos ben escrits (models) però també ens poden ajudar  algunes normes i tècniques que anirem treballant a classe. LLegiu aquests consells i feu l’exercici de  més avall.

1)      PEL QUE FA LA CONTINGUT:

a)      Hem d’adequar el text al tema del qual hem de parlar.

b)      Hem de planificar el text amb un esquema perquè hi ha d’haver coherència entre les parts que el formen.

2)      PEL QUE FA A LA FORMA:

a)      Hem d’expressar les idees amb oracions clares i gramaticalment correctes. Si això ens resulta especialment difícil podem comencar per construir oracions que seguesquin l’ordre lògic del discurs (Subj.+Pred.+punt i seguit). Per exemple, el text: Ell perd el seu llibre, que etava a les seves mans, que estava escrivint es pot transformar en Ell perd el llibre que estava escrivint en aquell moment. Quan dominem un poc la tècnica ja podrem complicar més les oracions sense que perdin correcció ni claredat.

b)      Hem d’utilitzar correctament els signes de puntuació.

c)      Hem de fer servir el lèxic (vocabulari) amb propietat (fer servir les paraules quan en coneixem el significat i mirar bé si són les adequades per dir allò que volem dir en aquell text) i esforçar-nos perquè sigui ric i variat (evitar repeticions, emprar sinònims…). Hem de vigilar molt els barbarismes! Per millorar aquests aspectes el diccionari ha de ser sempre el vostre company de feina.

Exemples:

-Com està romput, un home el repara podria convertir-se en Com que està romput l’home el repara. ( calc del castellà)

La història passa dins un llibre, on un senyor estava llegint tranquil.lament un llibre al seu balcó, inspirant-se per escriure un llibre es podria convertir en Els fets tenen lloc dins una història on hi ha un senyor  que està llegint tranquil.lament al balcó per tal d’inspirar-se i escriure un llibre. (repeticions)

d) El text ha d’està cohesionat i heu d’utilitzar els elements que ens proporciona la llengua que tenen aquesta funció.

L’home va arribar a una biblioteca plena de llibres i hi havia un llibre que tocava el piano i es va posar a ballar amb el llibre pot convertir-se en: L’home va arribar a una biblioteca plena de llibres  i n’hi havia un que tocava el piano i s’hi va posar a ballar (els elements subratllats fan referència a un element que ja ha aparegut al text)

e) Hem de respectar la concordança verbal:

El senyor camina i tot està destruït però un llibre el cridava… es pot convertir en El senyor camina i tot està destruït però un llibre el crida( el mateix temps verbal)

f)      Repassau molt bé els textos i corregiu les faltes d’ortografia abans d’escriure’n la versió definitiva.

Exercici:

Assenyala quins errors hi ha en aquestes oracions i escriu-les una altra vegada de manera clara i correcta.

1. I quan els llibres creien que ningú els ajudaria apareix una nina amb el llibre de l’home  i que ell els cuidaria com va fer l’home.

2. Gràcies a aquesta tempesta es destrueix tota la ciutat.

3. Decideix anar a veure com ha quedat la ciutat. Va caminant i, de sobte,   va veure que els llibres volaven i també una dona.

4. Aquell desastre natural li arrancà al llibre les lletres…

5. Hi havia un hotel on es trobava un home que escrivia llibres…

Per a dimarts 13 de novembre

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: