Les categories lèxiques (I)
Les classes de paraules
La gramàtica classifica les paraules segons la forma que tenen, el que signifiquen
i com es combinen entre elles. Els conjunts de paraules que resulten
d’aquesta classificació s’anomenen categories lèxiques. Ara repassem les categories
lèxiques que vàrem treballar el curs passat (els verbs, els noms, els adjectius
i els determinants) i després veurem quatre categories lèxiques noves.
Els verbs
Des del punt de vista de la forma, els verbs són les paraules que varien més.
Un verb sol tenir més de cent formes diferents, sigui perquè canvia la terminació
o bé perquè va acompanyat d’altres verbs auxiliars: bot, botes, botàvem, botàssim,
haviem botat, vàreu botar, etc.
Pel que fa al significat, els verbs expressen accions, però també estats o processos.
El verb té un significat molt important per formar oracions.
Els noms
Els noms també són paraules variables, si bé no canvien de forma tant com
els verbs. Un nom pot tenir com a màxim quatre formes (nebot, neboda, nebots,
nebodes), tot i que n’hi ha molts que en tenen només dues (peu, peus).
El significat dels noms es refereix a persones, animals o coses concretes o
abstractes. Les paraules Joan, escarabat, gerro i solidaritat són noms perquè es
refereixen a realitats o conceptes.
Els adjectius
Els adjectius són paraules variables (tenen entre dues i quatre formes) i expressen
característiques de les persones, els animals o les coses. Per això
solen acompanyar els noms, tot i que també apareixen sovint darrere dels verbs
ser i estar. Són adjectius, per exemple, les paraules subratllades: calçons curts, la
Mariona és amable.
Els determinants
La majoria de determinants varien de forma com els adjectius, si bé n’hi ha algun
d’invariable, és a dir, que té una sola forma.
Els determinants acompanyen els noms per indicar-ne nocions diverses com
ara de qui és, quant n’hi ha, si està lluny o al costat, etc. Solen anar davant del
nom.
Exemples ☛ Aquesta plaça indica que està a prop d’on nosaltres estam mentre que Aquella plaça dóna idea que es troba més lluny.
El teu cotxe no és el mateix que el seu cotxe perquè el propietari canvia.
Recorda que a classe vàrem explicar que la llista de verbs i noms és molt llarga, i encara en poden aparèixer de nous motivats pel desenvolupament científic o tècnic, o per la inventiva humana. Per exemple, fa només vint anys no existia un verb com xatejar ni un nom com rúter.
1. Indica, en les oracions següents, les paraules que són verbs (V), noms (N), adjectius (A)
o determinants (Det):
• Aquella brusa vermella de na Laia li quedava molt bé.
• Afegirem tres persones suplents a cada llista.
• El vell rellotge de paret va tocar les dotze del vespre.
• Les meves fotografies han sortit més fosques que mai.
2. Escriu quinze formes del verb doblegar, cinc que expressin present, cinc que expressin passat
i cinc que expressin futur.
Present Passat Futur
3. Observa aquestes dues oracions que contenen la paraula brillant.
El cavaller va brandar la seva espasa brillant davant de l’enemic.
Dins l’estoig hi havia un collaret amb un magnífic brillant finament tallat.
• En quina de les dues oracions brillant és un nom? En quina és un adjectiu?
4. Escriu el nom abstracte corresponent a cadascun d’aquests adjectius, seguint el model
Adjectius Noms abstractes
amic amistat
bo
cec
humit
segur
seriós
5. Afegeix un determinant a aquests noms que
compleixi les indicacions que hi ha entre
parèntesis:
• carrer (aquí a prop)
• carrer (allà lluny)
• calculadora (em pertany)
• calculadora (et pertany)
• calculadora (li pertany)
• doblers (en petita quantitat)
• doblers (en gran quantitat)
Llegeix aquest post, mira si tens dubtes i fes els exercicis per a dijous 18-10
Deixa un comentari