1.ca.17 LA FOSCA NIT.

1.ca.17   LA FOSCA NIT

Mai havia vist una nit tan bonica. Era una foscor lluminosa. Fa cinc fosques nits, arribava jo al portal de casa quan vaig trobar un sobre, un sobre molt curiós. Tenia un dibuix d’un estel gran i tres petits. Era de color blau obscur i el trobava molt estrany. Vaig obrir el sobre misteriós i tenia una història molt rara sobre la nit…

Al final d’aquella història posava: “per tots els espectadors enmig de la nit”. Després d’això trobava el sobre molt més misteriós. El sobre, amb la història dedins, després d’una estona, va desaparèixer de les meves mans. Mai havia vist un sobre com aquest.

 

Aquesta és la redacció que ha escrit una companya vostra d’una altra classe. Ara llegiu alguns fragments de les vostres redaccions sobre el mateix tema.

1)     Era una bruixa que va fer un encanteri i va desitjar que sempre fos una fosca nit i, a partir d’aquell dia, ningú va tornar a veure el sol.

2)     Quan el crepuscle cau i dóna pas a la nit, comença la màgia, tot és possible.

3)     Les coses bones de la vida sempre estan devora nosaltres.

4)     La fosca ja era caiguda i la veritat és que estava cagada de por; aquelles ombres que es movien, jo ja ni les podia mirar de la por que em feien.

5)     Per què dir que la nit no és bella? Per als infants és la sesta més gran, pels joves és pura diversió i rialles, pels adults és un moment de tranquil·litat i, pels més grans és llibertat i un moment que val la pena contemplar.

6)     Mecatxis, aquesta maleïda nit. M’he pegat una bufetada per les escales quan anava a les palpentes a cercar un tassó d’aigua.

7)     La nit té molts secrets. El bàsic és el silenci profund i els llums encesos pel carrer i alguns animalons vagant pel municipi. Cada vegada que veig la nit fosca pens que ara mateix, a un altre lloc, serà de dia.

8)     Una nit fosca…

—   Ahhhhhh!!!

—     Què passa? –diu el veïnat.

—    Res. És que el meu home ha mort la porcella. –diu la dona.

9)     Tot ho veig: constel·lacions, estels i altres planetes espectaculars. A casa meva tenc un telescopi i faig un estudi de la fosca nit amb tots els estels i constel·lacions.

10)De dia visc alegre i sense preocupacions, però, quan cau la nit m’espant, em tanc dins la meva habitació i no en torn sortir fins que surt el sol.

11)Per a mi no és més que un dia negre i amb foscor. Per què fan tanta por les nits?

12)Aquesta nit fa fosca negra. Quina meravella, la fosca nit! Es veuen, allà, en el cel, milions de milions d’estrelles. Si t’atures a pensar, són com gotetes d’aigua brillants que encara no s’han eixugat.

13)La fosca em recorda els monstres i les pel·lícules de terror.

14)El millor de la nit és la foscor. Les ombres s’amaguen, invisibles, i les llums, sobretot les de les estrelles destaquen més. Però la nit encara és millor si a la foscor li sumes el so del silenci, o només el so de la brisa nocturna.

15)Tot està obscur. Vendran els monstres al meu llit? Estic amb la por dins el cor.

16)La fosca nit té unes estrelletes brillants i una lluna tan bella com una princesa vestida de gala, il·luminada pel brillantíssim Sol.

17)Era una nit molt fosca i la lluna il·luminava tot el món com el llum de la nostra habitació. Les estrelles les acompanyaven com els seus soldats.

18)Jo tec por a la fosca nit, però no li tenc por a la nit fosca. Perquè és ben diferent!

Les idees més repetides són, o bé la por, o bé l’encant de la llum de la lluna i els estels. Seria la part negativa o positiva del vespre.

Recordau que sempre heu de repassar les redaccions abans d’entregar-les, i encara hi ha alumnes que no ho fan, i això es nota, perquè alguns dels fragments que hem llegit millorarien molt si estassin revisats prèviament.

 L’altre defecte molt freqüent és que no dominam els signes de puntuació. Posau, per exemple, coma en lloc de punt, o no posau res quan hi ha d’haver coma. 

No us heu de deixar dominar pel títol. Per exemple, quan es comença una redacció dient que “Aquesta oració té dos recursos literaris que són: l’epítet i l’hipèrbaton”, és perquè comentam el títol en lloc de pensar què podem dir sobre el tema que ens han presentat. El títol no és el protagonista, sinó l’excusa per començar a fer volar la vostra imaginació.

    

TREBALL DE QUADERN PER ENTREGAR DILLUNS DIA 28.

1)     Comentari de la redacció inicial. Defectes i virtuts. Canvis per a millorar-la.

2)     Digues com es nota la gran influència del títol en els fragments 1, 7, 9, 12 i 16.

3)     Comenta les diferents visions de la nit que apareixen en el fragment 5.

4)     Quin fragment és l’únic que no es nota que sigui tret de “la fosca nit”.

5)     En el fragment 4 hi ha un arcaisme i un hipèrbaton involuntari. Els pots trobar? També hi ha una grosseria; la podries evitar?

6)     Un eufemisme és una paraula que substitueix una grosseria. Cerca un eufemisme en el fragment 6.

7)     Quina expressió apareix tant en els fragment 2 com en el 10?

8)     Què creus que tenen en comú els fragments 12, 14, 16 i 17?

9)     Digues quin és el fragment més màgic i el més humorístic.

10)Què té en comú el fragment 7 amb la redacció inicial.

11)Cerca què tenen en comú els 10, 11, 13, 15 i 18.

12)Creus que hi ha una anàfora en el fragment 9?

13)Per què penses que cap alumne ha usat la paraula “vespre” en la seva redacció?

14)Creus que hauries escrit coses diferents si el títol fos “La nit fosca”?

Ara, abans de que la fosca nit arribi, fes els deures i repassa’ls.

Arxivat a català. Etiquetes: , . Leave a Comment »

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: